Venskabskor

Sangere fra nær og fjern taler samme sprog
Et gammelt mandskor som Glostrup Sangforenings har naturligvis igennem årene knyttet venskabelige forbindelser med andre tilsvarende ensembler i ind- og udland. Sang er sundt og opbyggeligt, og sangere fra nær og fjern taler samme sprog og vil altid finde hinanden på tværs af alle grænser.

Allerede i 1900-tallets begyndelse samarbejdede glostrupkoret med mandskoret Samklang i Oslo, og senere har sangforeningen knyttet venskabsforbindelser med kor i Newport i Wales, Liederkranz og Plochingen i Tyskland, Kotka i Finland, St Edmundsbury i England (http://www.semvc.com/) og Riga i Letland.

I mere end 60 år har mandskoret samarbejdet med et mandskor i Landskrona (se fodnoten), og inden for de senere år har der været udvekslingsbesøg med nye mandskor fra Oslo og Malmø.

Nyeste kor-bekendtskab er gjort med Katrineholms Kammarkör, Södermanland i Stockhomsområdet, dette kor er stiftet i 1974.

Herudover har Glostrup Sangforening af 1883 gode kontakter med andre danske vokal- og instrumentalgrupper.

J.And

Note om LAS Manskör, efteråret 2014: GS har ikke hørt livstegn fra vennerne hinsidan meget længe. På et tidspunkt forlød det at venskabskoret i Landskrona ikke længere eksisterede. I jan. 2015 kan man dog via nettet læse at der findes "et femtontal kör som behöver nye medlemmar (män alltså)".